Data publikacji: 2015-06-10, 08:00
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Brakuje wiedzy, jak skutecznie komercjalizować projekty technologiczne. Potrzeba jest edukacja w tym zakresie
Kategoria: INWESTOR,
Współpraca świata biznesu i nauki jest niezbędna do rozwoju polskiej innowacji. Wciąż jednak brakuje wiedzy na temat tego, jak skutecznie komercjalizować projekty technologiczne. W efekcie dla części naukowców bariera między pomysłem a rynkiem jest nie do pokonania. Odpowiedzią może być Akademia Komercjalizacji, która ruszyła w ramach Warszawskich Dni Innowacji. Tu osoby odpowiedzialne za innowacje w firmach będą mogły poznać metody współpracy między nauką a biznesem oraz metody wprowadzania produktów na rynek. Edukacja jest konieczna, bo komercjalizacja technologii jest kluczową kwestią gospodarek krajów wysokorozwiniętych.
Współpraca świata biznesu i nauki jest niezbędna do rozwoju polskiej innowacji. Wciąż jednak brakuje wiedzy na temat tego, jak skutecznie komercjalizować projekty technologiczne, w efekcie dla części naukowców bariera między pomysłem a rynkiem jest nie do pokonania. Konieczna jest edukacja w tym zakresie, bo komercjalizacja technologii jest kluczową kwestią dla gospodarek krajów wysokorozwiniętych.
– Komercjalizacja technologii to bardzo złożone i konkretne procesy, których procedury powinien znać każdy. W Polsce jesteśmy na początku kształtowania się tej działalności i dlatego są pewne trudności ograniczające te działania. Dzielenie na jedną i drugą stronę też wynika z praktycznych powodów, ale lepiej byłoby mówić o wspólnocie interesu, który powinien łączyć biznes i świat nauki – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Koral, prezes zarządu Grupy Investin, która prowadzi działalność doradczą na rzecz komercjalizacji technologii.
Wciąż jednak Polska ma problemy z urynkowieniem własnych innowacji. Pokazują to również europejskie statystyki – w rankingu Komisji Europejskiej pod względem innowacyjności zajmujemy 25. pozycję. Na milion mieszkańców zgłaszanych jest 12 patentów, najmniej w całej Unii (średnia 131). W Globalnym Rynku Innowacyjności wyprzedzają nas takie kraje, jak np. Barbados, i zajmujemy dopiero 46. miejsce. W dużej mierze wynika to właśnie ze słabej współpracy biznesu i nauki.
– Grupa Investin oprócz procesów inwestowania w projekty startupowe prowadzi działalność consultingową, czyli opracowuje eksperckie dokumentacje na użytek procesów komercjalizacji technologii, i szkolenia, które traktujemy w kategoriach misyjnych. Mamy świadomość, że polskiemu rynkowi i podmiotom obecnym w procesach komercjalizacji technologii należy się rzetelna edukacja – przekonuje Koral.
Odpowiedzią na problem z wprowadzaniem na rynek nowych technologii może być Akademia Komercjalizacji, stworzona przez Grupę Investin. Eksperci z Polski i zagranicy wytłumaczą zasady finansowania rozwoju technologii i działalności B+R, czy kwestie prawno-podatkowe związane z komercjalizacją innowacji.
– Ten cykl szkoleniowy adresowany jest do wszystkich uczestników złożonych procesów komercjalizacji technologii, czyli do biznesu, nauki, twórców start-upów, pracowników samorządów lokalnych i przedstawicieli administracji publicznej. Jest on obliczony na przekazanie kompleksowej wiedzy o procesach komercjalizacji technologii, bez pomijania nawet najbardziej błahych elementów – tłumaczy prezes Grupy Investin.
Edukacja jest konieczna, zwłaszcza że wypłata krajowych i unijnych środków w najbliższych latach będzie uzależniona właśnie od możliwości komercjalizacji. W ramach unijnego programu Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomiło konkurs na dofinansowanie projektów. 500 mln zł dostaną ci, których pomysły będą miały potencjał komercjalizacji, a to zależy również od odpowiedniej współpracy między środowiskami.
– Nie wyobrażamy sobie możliwości prowadzenia skutecznej działalności inwestycyjnej, współpracy ze start-upami i tymi środowiskami, z którymi należy współpracować, chcąc prowadzić skutecznie procesy komercjalizacji technologii, jeżeli po drugiej stronie nie będziemy mieli odpowiednio wyedukowanych partnerów – podkreśla Piotr Koral.
źródło: Biuro Prasowe Inwestor.newseria.pl
Załączniki:
Hashtagi: #INWESTOR #
innowacje, biznes, nauka, komercjalizacja badań, Akademia Komercjalizacji, Grupa Investin, Piotr Koral