Wiadomości agencyjne Wiadomości branżowe

Ryby ze zrównoważonych połowów można kupić w 11 sieciach handlowych. Lidl wciąż liderem, Biedronka spada z podium

Ryby ze zrównoważonych połowów można kupić w 11 sieciach handlowych. Lidl wciąż liderem, Biedronka spada z podium
Z nowego rankingu opublikowanego przez pozarządową organizację Marine Stewardship Council (MSC) wynika, że sprzedaż ryb i owoców morza, które pochodzą ze zrównoważonych połowów, prowadzi w Polsce

Z nowego rankingu opublikowanego przez pozarządową organizację Marine Stewardship Council (MSC) wynika, że sprzedaż ryb i owoców morza, które pochodzą ze zrównoważonych połowów, prowadzi w Polsce 11 sieci handlowych. Liderem pozostaje Lidl, który odnotował niemal 40-proc. wzrost sprzedaży. Drugie miejsce zajmuje ALDI, a trzecie Kaufland. Biedronka spadła poza podium, notując 27-proc. spadek sprzedaży. 

Z roku na rok widzimy coraz większe zainteresowanie konsumentów certyfikowanymi produktami z ryb i owoców morza. Obecnie jest to około 22 tys. t certyfikowanych produktów rocznie i liczba ta ciągle rośnie. Mamy już około 400 różnych produktów z certyfikatem MSC dostępnych na polskich półkach sklepowych w ponad 25 tys. lokalizacji w całej Polsce – mówi agencji Newseria Marta Kalinowska, country manager na Polskę i Europę Centralną w MSC.

Konsumenci mogą obecnie wybierać spośród ponad 40 różnych gatunków ryb i owoców morza z certyfikatem. Dla porównania w 2013 roku było to pięć gatunków, a 60 proc. produktów stanowiły te ze śledzia. 

Dane z raportu FAO – Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa „The State of World Fisheries and Aquaculture 2024” pokazują, że przełowienie wszystkich komercyjnie poławianych stad ryb na świecie wynosi około 35 proc. Odsetek ten wzrósł ponad trzykrotnie od lat 70. XX wieku.

– Ważne jest, aby konsumenci wybierali produkty z certyfikatem MSC. Takimi wyborami przyczyniają się do zmniejszenia globalnego przełowienia na świecie. Certyfikat MSC na opakowaniu produktu daje konsumentom pewność, że ryba pochodzi ze zrównoważonych połowów, to znaczy, że spełnia rygorystyczne wymogi Standardu Zrównoważonego Rybołówstwa MSC (stada ryb nie są przełowione, wpływ działalności połowowej na inne gatunki oraz ekosystem morski jest zminimalizowany, a rybołówstwo dobrze zarządzane) – podkreśla ekspertka. 

W rankingu MSC wzięto pod uwagę dane dotyczące wolumenu sprzedaży, liczby oferowanych produktów z certyfikatem w markach własnych sieci handlowych, a także zmiany, jakie nastąpiły w tych obszarach w latach 2023–2024 oraz 2024–2025.

A to już wiesz?  Ostatnie 10 dni na konsultacje podatkowych propozycji Polskiego Ładu. Skutkiem wprowadzenia zmian może być zanik formy samozatrudnienia

– Badamy sieci handlowe z dwóch powodów. Po pierwsze, chcemy pokazać konsumentom, jak duża jest oferta produktów certyfikowanych na polskim rynku i w których sieciach handlowych jest ona najszersza. Drugim powodem jest to, że chcemy zmotywować sieci handlowe do innego rodzaju rywalizacji, nie tylko pod kątem najniższych cen, lecz także pod kątem promowania odpowiedzialnych wyborów konsumenckich i wprowadzania produktów z ryb i owoców morza, które pochodzą ze zrównoważonych połowów – wyjaśnia Marta Kalinowska.

Ranking Sieci Handlowych MSC skupia się na markach własnych sieci handlowych, ponieważ oferta w markach własnych najlepiej odzwierciedla rzeczywiste zobowiązanie tych sieci do tworzenia zrównoważonej oferty dla polskich konsumentów.

Marki własne to bardzo skuteczne narzędzie, zwłaszcza w przypadku dyskontów, które odpowiadają za większość sprzedaży ryb i owoców morza w Polsce. Tak naprawdę sieci handlowe, które są dyskontami, mają największy wpływ na przełowienie bądź też walkę z przełowieniem mórz i oceanów na świecie – podkreśla ekspertka. – Należy jednak dodać, że wielkopowierzchniowe sieci handlowe mają w swojej ofercie również dużo produktów certyfikowanych w markach własnych producentów ryb i owoców morza.

Podobnie jak rok temu liderem najnowszego rankingu jest Lidl, który oferuje ponad 130 produktów z certyfikatem MSC. Sieć zanotowała blisko 40-proc. wzrost ich sprzedaży w ciągu ostatniego roku.

– Drugie miejsce należy do firmy ALDI, która już od lat rozwija swoją ofertę produktów certyfikowanych. Trzecie miejsce w tym roku zajęła firma Kaufland – mówi Marta Kalinowska.

Czwarte miejsce w rankingu zajęły ex aequo Netto i Carrefour, natomiast Biedronka z miejsca trzeciego, jakie zajmowała w ubiegłym roku wspólnie z ALDI, spadła na miejsce piąte.

– Biedronka zmniejszyła liczbę certyfikowanych produktów aż o 30 proc. w stosunku do ostatniego roku i w tej chwili zajmuje dopiero piąte miejsce w naszym rankingu, mimo tak dużego zasięgu, który ma w całej Polsce – podkreśla przedstawicielka MSC w Polsce. – Kolejne miejsca w rankingu zajęły sieci Auchan oraz POLOmarket. W pozostałych sieciach handlowych nie odnotowaliśmy produktów certyfikowanych MSC w markach własnych.

Organizacja przyznała specjalne wyróżnienie dla sieci MAKRO Cash & Carry, jedynej sieci sprzedaży hurtowej, która oferuje w Polsce certyfikowane produkty MSC w markach własnych. Oprócz sieci handlowych o profilu spożywczym sprzedaż ryb i owoców morza z certyfikatem MSC w markach własnych prowadzą również IKEA, która posiada 100 proc. dzikich ryb z certyfikatem MSC, a także Rossmann, który w swojej ofercie ma produkty MSC w kategoriach żywność dla niemowląt i karma dla zwierząt.

A to już wiesz?  Polska walczy o zmiany we wspólnej polityce rolnej. Wśród głównych postulatów wyrównanie dopłat bezpośrednich i wsparcie dla mniejszych gospodarstw

– Ważne jest, żeby sieci handlowe oferowały certyfikowane produkty, ponieważ wtedy konsumenci coraz częściej będą zauważać niebieski znak MSC na opakowaniach. Jeżeli ten znak będzie widoczny, będzie również rozpoznawalny i konsumenci będą chętniej kupować certyfikowane produkty – uważa Marta Kalinowska. – Jeżeli konsumenci będą je kupować, to przetwórcy będą chcieli więcej ich produkować. Co z kolei stanie się motywacją dla rybaków do przechodzenia na zrównoważone połowy, na certyfikowanie się pod kątem standardu MSC i tym samym „teoria zmiany”, na której bazuje globalnie organizacja, zadziała w praktyce. 

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x