Wiadomości agencyjne Wiadomości branżowe

Makarony Polskie inwestują, zatrudniają i restrukturyzują. Planują wydać ponad 44 mln zł

Ponad 44 mln zł w unowocześnienie produkcji planują zainwestować Makarony Polskie. Spółka zatrudnia nowych pracowników i rozważa kolejne akwizycje. Zamierza też uzdrowić sytuację w przejętej trzy lata temu spółce Stoczek. – W naszym modelu biznesowym

Ponad 44 mln zł w unowocześnienie produkcji planują zainwestować Makarony Polskie. Spółka zatrudnia nowych pracowników i rozważa kolejne akwizycje. Zamierza też uzdrowić sytuację w przejętej trzy lata temu spółce Stoczek.

– W naszym modelu biznesowym zmienia się przede wszystkim nasza zdolność do elastycznego reagowania na zapytania odbiorców mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Zenon Daniłowski, prezes zarządu Makarony Polskie. – Obecnie w Rzeszowie mamy zainstalowane dwie linie do produkcji form krótkich, dlatego możemy bardziej elastycznie reagować na potrzeby. Równolegle możemy produkować i świderek, i penne. Możemy również eksperymentować na makaronach innowacyjnych, prozdrowotnych, jak makarony orkiszowe czy razowe.

W spółce rośnie zatrudnienie, w Rzeszowie np. o około 10 proc. Makarony Polskie również cały czas inwestują. Fabryka w Częstochowie zmienia system suszenia na bardziej niezawodny, zapewniający większą powtarzalność produktu i jego stałą jakość. Jak podkreśla Zenon Daniłowski, trwają też prace nad projektami innowacyjnymi, które można realizować przy wsparciu funduszy europejskich.

Program inwestycyjny, który jest przygotowywany dla Rzeszowa, jest na poziomie 36 mln zł. Program, który jest przygotowany dla Częstochowy, jest na poziomie 8 mln zł. Również zamierzamy inwestować w Stoczek. Przy czym, na co chciałem jeszcze raz zwrócić uwagę, te inwestycje muszą być bardzo mocno skorelowane z innowacyjnością, nauką i trudno dzisiaj tak powiedzieć jeszcze do końca, jak poszczególne projekty będą wyglądały.

Fabryka dań gotowych w Stoczku to dziś jedno z największych wyzwań jakie stoją przed firmą. Jej spółka zależna nie radzi sobie najlepiej, ale w tym roku prezes Makaronów Polskich ma nadzieję na poprawę.

Najważniejsze plany na ten rok to przede wszystkim praca nad podniesieniem Stoczka. Na razie Stoczek, który jest producentem dań gotowych, dżemów oraz produktów warzywnych, ma zbyt rozbudowane portfolio produktów. Chcemy je zawęzić, ponieważ zbyt rozdrobniona produkcja, niestety, generuje zbyt wysokie koszty i to przedsiębiorstwo wymaga jeszcze wiele pracy, aby dorównać np. naszej części makaronowej.

W zeszłym roku przychody Makaronów Polskich spadły o ponad 10 mln zł, przekraczając 117 mln. Zysk netto był jednak dwa razy wyższy niż w roku 2013 i sięgał 4 mln zł. Sytuacja spółki pozwala więc na akwizycje i jej zarząd rozważa różne możliwości, choć bez entuzjazmu. Obecnie firma zalicza się do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Po wchłonięciu kolejnej spółki – już nie.

A to już wiesz?  Wprowadzenie podatku obrotowego od sklepów wielkopowierzchniowych może kosztować branżę 3 mld zł rocznie. Najbardziej zagrożone są duże sieci detaliczne.

Kryterium MŚP jest bardzo istotne, aby móc skorzystać ze środków europejskich – zwraca uwagę prezes Zenon Daniłowski z Makaronów Polskich. Przed akcjonariuszami staje więc pytanie, czy lepiej rozwijać się poprzez inwestycje w innowacje ze wsparciem środków europejskich, czy lepiej jest rozwijać się poprzez akwizycję. Wejście w akwizycję spowodowałoby, że nie moglibyśmy uczestniczyć w ubieganiu się o środki na innowacje, ponieważ przeszlibyśmy do drugiej grupy przedsiębiorstw, czyli już wielkich przedsiębiorstw.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy